Hvordan lage et nettkurs – en guide for nybegynnere
I denne blogposten om «hvordan lage et nettkurs» skal jeg fortelle deg hvordan jeg gikk frem for å bygge opp Excelakademiet.no til å bli Norges mest populære excelkurs med over 11.000 kursdeltakere (desember 2018). Jeg lanserte kursportalen i februar 2017 og den har vokst fort siden den gangen.
Les også: Hvilken kursportal bør jeg velge?
Overordnet struktur/forretningsmodell
Det første jeg gjorde når jeg skulle lansere Excelakademiet.no var å lage et gratis kurs som jeg kalte Excel for Nybegynnere. Jeg lagde 5 videoer (ca 1 times varighet totalt) som kursdeltakere kunne få tilsendt på mail. De kunne registrere seg og få tilsendt en ny video hver dag i 5 dager.
Så promoterte jeg gratiskurset på Facebook og fikk med rundt 300 kursdeltakere. Tanken var at etter disse 5 dagene skulle jeg spørre dem hva mer de ville lære seg. Svarene jeg fikk ble etterpå innholdet til Excel for Viderekommende, og dette kurset selger jeg for 3.990 kr.
Dette har også blitt forretningsmodellen jeg har brukt videre. Promotere gratiskurset til «alle», og så promotere betalt kurs til dem etterpå.
Men for at dette skal fungere er det viktig at du gir masse verdi i gratiskurset. Tenk at poenget med gratiskurset er at kursdeltakerne dine skal fortelle venner/bekjente om kurset ditt. Og da må det være veldig bra!
Fordelen med å gi masse verdi i et gratiskurs er at folk ser at du er flink til å formidle og at du er en ekspert på ditt område. Så når du promoterer kurset ditt etterpå, så vil de lære mer 🙂
Hvordan lage et nettkurs (utstyr)
Ikke gjør dette mer komplisert enn det trenger å være. Her er en liste over det utstyret jeg brukte for å lage kursene mine:
- PC/Mac
- Webkamera: Logitech C920
- Mikrofon: Blue Yeti
- Program til skjermopptak: Camtasia (enkelt å bruke og perfekt for nybegynnere!)
- Kursportal: Kajabi
- Et rom uten bakgrunnsstøy.
Dette er alt du trenger. Noen ønsker også å sette opp ekstra lys, men i starten trenger du ikke mer enn noen ekstra lamper du helt sikkert har hjemme fra før.
Hvis du er på budsjett og ikke ønsker å investere så mye i starten, så vil jeg anbefale at du i det minste sørger for at du har en god mikrofon. Kursdeltakere kan tåle dårlig videokvalitet, men dårlig lyd liker ingen. Og poenget er er jo å få folk til å ta kurset ditt 🙂
Korte videoer og oppgaver
Når folk spør meg «hvordan lage et online kurs», så er kanskje det viktigste at de holder videoene korte og presise. Personlig liker jeg videoer som er 5-20 minutter lange. Lengre enn dette blir for lange, siden kursdeltakerne dine må planlegge når de må se videoene, og har ikke mulighet til å «bare se en kort video» når det passer dem. Og kortere enn dette blir for kort. Du rekker sannsynligvis ikke gi nok verdi på den lille tiden.
Hvis du har mulighet, så er oppgaver en veldig smart måte å engasjere kursdeltakerne dine på. Spesielt for meg som har programvareopplæring, men det er veldig aktuelt for flere kurs. Gi dem gjerne en oppgave de skal gjøre før neste video. Eller at de kan kommentere under videoen med deres synspunkter osv. Bruk kreativiteten 🙂
Gi et godt tilbud på nettkurset ditt
Alle liker en god deal. Så gi kursdeltakerne dine en god deal og en grunn til «å ta en avgjørelse». Ved å gi et tilbud vil kursdeltakerne dine ta et valg om de skal bli med eller ikke. Da fjerner du kanskje-alternativet, og sørger for at de tar en avgjørelse her og nå. Gi dem for eksempel kurset til halv pris i en kort periode.
Få anbefalinger fra kursdeltakerne dine
Jeg har hele veien spurt alle som har tatt kursene mine om de kan skrive en kort anbefaling av kurset. Det har gitt 55 anbefalinger på Facebook og 20 anbefalinger på Nettbasertekurs.no. Grunnen til at jeg har fokusert så mye på dette er «social proof». Folk liker å lese hva andre syns om kurset før de kjøper. Dette bygger troverdighet og øker konverteringen din.
Her ser du anbefalingene Excel for Nybegynnere har på Nettbasertekurs.no:
Hvordan promotere nettkurset ditt
Jeg promoterer nettkursene mine hovedsakelig på Facebook og ved hjelp av SEO (søkemotoroptimalisering). Søker du etter «nettkurs», «excel kurs», «excel for nybegynnere» så kommer enten Excelakademiet.no eller Nettbasertekurs.no øverst.
Her er noen steder du kan promotere kursene dine:
- Facebook og Instagram (samme annonseplatform)
- Google Ads – søkeresultater på google.com
- Nettbasertekurs.no – kursportal for nettkurs. Vi hjelper deg med SEO! Inkluderer også anbefalingsfunksjon.
- Kursagenten.no – kursportal for kurs.
Når du starter å promotere nettkurset ditt, er det viktig at du starter med lave budsjetter. Fordi det er viktig å teste seg frem til hva som fungerer i starten. Den første kampanjen jeg lagde var 4 forskjellige annonser med litt ulik tekst og bilder. Så etter noen dager, så jeg ganske fort hvem som fungerte og hvem som ikke fungerte. Så slo jeg av de som ikke fungerte og testet flere varianter av de som fungerte. Sånn fortsatte jeg til jeg var fornøyd med konverteringsraten og prisen per registrerte kursdeltaker.
I snitt betaler jeg rundt 25 kr per kursdeltaker, jeg tror det er ganske gjennomsnitlig. Så da har du noe å sammenligne deg med. Men det viktigste er selvfølgelig at prisen du betaler per kursdeltaker er mindre enn omsetning per kursdeltaker. Så pris per kursdeltaker kan i teorien våre hva som helst, så lenge du har høy nok omsetning.
Bruk en landingsside som påmeldingsside
Hva er forskjellen mellom en landingsside og en vanlig nettside? Forskjellen er at det kun er mulig å gjøre èn ting på en landingsside, og det er å registrere seg/kjøpe kurset ditt. Det skal ikke være noen menyer og linker til andre sider på en landingsside.
Grunnen er helt enkelt at du ønsker å gjøre det enklest mulig for kursdeltakerne dine å melde seg på kurset ditt. Hvis det er flere valg på siden din (gå til en «om oss» side, lese om andre kurs osv), reduseres konverteringsraten din og du vil få færre påmeldinger.
Så all den trafikken du får fra Facebook osv skal gå til denne landingssiden.
Jeg har rundt 24-25 % konvertering på landingssiden til Excel for Nybegynnere. Du bør endre og teste ulike versjoner av landingssiden din om du har lavere enn 20% konvertering.
Et påmeldingsskjema bør være synlig med en gang siden åpnes, da slipper folk å lete etter påmeldingsskjemaet. Også bør det være konkret hva folk får og hvem du retter deg mot.
Slik som dette:
Har du noen spørsmål?
Send meg gjerne en epost om du lurer på noe, eller om det er noe jeg kan hjelpe deg med. Eposten min er halvard (at) nettbasertekurs.no. Skriv gjerne «Hvordan lage et nettkurs» i emnefeltet.
Jeg håper du har lært noe nyttig i denne blogposten om hvordan lage et online kurs, og at du vil bruke den nye kunnskapen til å lage ditt første nettkurs!
Lykke til! 🙂
0Svarene på "Hvordan lage et nettkurs - en guide for nybegynnere"